2013. szeptember 5., csütörtök

2013.09.04. LETELT A SZABADSÁG......



SZIASZTOK!

HAMAR ELREPÜLT A NYÁRI SZABADSÁG. ÚJRA MUNKÁBA ÁLLTUNK ÉS MEGPRÓBÁLJUK KAMATOZTATNI A TOVÁBBKÉPZÉSEN TANULT ÉTELEKET ÉS TAPASZTALATOKAT.....
 
ELSŐ PRÓBÁLKOZÁSUNK A FLÓDNI ÉS A MASCARPONE HAB VOLT. ÍME A VÉGEREDMÉNY..
 


1. FLÓDNI:

A tésztához:
 
25 dkg liszt
25 dkg  rétesliszt
25 dkg vaj
10 dkg porcukor
3 tojássárgája
1 dl  fehérbor
1 késhegynyi sütőpor
1 csipet só

Az almás részhez:

80 dkg savanykás alma
 2 ek méz
1 citrom leve
1 késhegynyi őrölt fahéj
1 késhegynyi őrölt szegfűszeg

A mákos részhez:

20 dkg mák
10 dkg cukor
5 dkg mazsola
1,5 dl fehérbor

A diós részhez:

20 dkg dió
10 dkg cukor
5 dkg mazsola
1,5 dl fehérbor

szilvalekvár (én kikevertem egy pici szilva pálinkával)


Először elkészítjük a tésztát: A kétféle lisztet egy nagy tálba szitáljuk, hozzáadjuk a sót, a sütőport, a porcukrot. A hideg vajat rákockázzuk, a sárgákat melléütjük. Összemorzsoljuk, majd a hideg bort hozzáöntve szépen összedolgozzuk, és fóliába csomagolva hűtőbe tesszük pihenni.
Amíg pihen, elkészítjük a töltelékeket: meghámozzuk, majd lereszeljük az almát, kinyomkodjuk, hogy a fölösleges lé ne áztassa el a tésztát.
Rácsavarjuk a citrom levét, hozzátesszük a mézet és a fűszereket, jól összedolgozzuk.
Ledaráljuk a diót. (én 145 fokon 25 percig megpirítottam a diót és amikor kihűlt akkor daráltam le)
1,5 dl fehérbort egy kis lábosba teszünk, hozzárakjuk a mazsolát és a cukrot, kicsit összeforraljuk (csak amíg a cukor megolvad). Leöntjük vele a diót, összekeverjük, és félrerakjuk.
Ugyanígy járunk el a mákkal is: darálás, szirup készítése, leöntés, keverés. Ezt is félretesszük.
Kivesszük a tésztát a hűtőből, téglalap alakúra csapkodjuk a munkafelületen, és négy egyenlő részre vágjuk.
Egy 25x35 cm-es tepsit kibélelünk sütőpapírral. Az egyik tésztát kinyújtjuk, belesimítjuk.
Megkenjük szilvalekvárral, majd rátesszük a kihűlt diós krémet.
Kinyújtjuk a második lapot, rátesszük.
Ezt is megkenjük szilvalekvárral, majd rásimítjuk a kihűlt mákot.
Újabb tésztát nyújtunk, befedjük a mákos emeletet, és rásimítjuk az almát.
Az utolsó kinyújtott tésztával befedjük.
Jól megszurkáljuk villával, majd megkenjük tojással.
Előmelegített sütőben 180 fokon (én 165-170 fokon sütöttem) kb. 45-60 percig sütjük (sütőfüggő, de akkor van kész, ha a teteje szép piros, és a tűpróbánál semmi nem ragad a tűre).
Kivesszük a sütőből, és megvárjuk, míg teljesen kihűl. Jó pár óra, de ha áll egy napot, attól csak jobb lesz neki - meg persze nekünk is.
Tálaláskor kockázzuk, és a tetejét porcukorral megszórjuk.




2. MASCARPONE HAB GYÜMÖLCS PÜRÉVEL ÉS CRUMBLE-EL

50 db kis shot-os pohárhoz:

1 kg mascarpone
12 db tojás
120 g cukor
1 vanilía rúd
4 lapzselatin
cukorszirup 120g cukorból és 120 g vízből
reszelt citromhéj (ez ízlés szerint választható)

1. a tojássárgákat a vanilíával, a citromhéjjal és a cukorral habosra keverem. közben hideg vízbe áztatom a zselatin lapokat. a mascarponet kikeverem simára, majd a tojássárgához keverem.
a cukorszirupot 119 fokra melegítem. (nekem nem volt olyan hőmérőm ami 100 fok felett mérne, ezért az elesett módon addig hevítettem, amíg kb 2 cm nagyságú buborékok keletkeztek a felszínén). a tojásfehérjét lány habbá verem, majd egy pici sót adok hozzá és folyamatos keverés mellett hozzá öntöm a forró cukorszirupot (olasz mering). még melegen hozzáadom a kicsavart zselatinlapokat és kihűlésig kemény habbá verem. ezután a mascarponéhoz forgatom műanyag lapáttal. én csaltam egy kicsit, mert a legvégén kb 4dl felvert tejszínhabot is kevertem bele, de ez nincs a receptúrában...
 a poharakba töltöttem és hűtőbe tettem.

CRUMBLE:

150g demerara (nádcukor)
150g liszt
100g vaj
én még egy pici reszelt citromhéjat is tettem bele

az összetevőket összegyúrom, majd kinyújtva tálcára teszem és hűtőben legalább egy napot pihentetem.
majd 165 fokos sütőben addig sütőm, amíg arany barna nem lesz. kicsit puha még ilyenkor, de ahogy hű, úgy keményedik meg. amikor kihűlt, akkor össze morzsolom.

a hab tetejére gyümölcs pürét tettem, most éppen málna és passion friuit pürét (maracuja) használtam. felszolgálás előtt pedig a tetejére halmoztam egy kis morzsát.

 



 



 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése